Pomorska Teka Edukacyjna

 

Archiwalia

Gry edukacyjne

LOGOSEGMENT, czyli PRL dla początkujących – gra o charakterze edukacyjnym, istniejąca w wersji planszowej [POBIERZ SEGMENT] oraz w przestrzeni miejskiej (w Gdańsku – plac Solidarności, w Warszawie – Park Kazimierzowski). Opowiada o czasach PRL – życiu codziennym, strajku sierpniowym 1980 r., okresie stanu wojennego 1981-1983, aż do roku 1989. Rzucając kostką, uczestnicy poruszają się po planszy i realizują polecenia do wykonania, zaznaczone w scenariuszu gry. Istnieje możliwość zamówienia w Fundacji Centrum Solidarności odpłatnej animacji i poprowadzenia gry przez animatora.

 

strajkStrajk. Skok do wolności. – to gra planszowa przeznaczona dla 2 do 5 osób. Jej akcja toczy się w roku 1980 w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w czasie strajku solidarnościowego i negocjacji 21 postulatów z delegacją rządu PRL. Strajk zakończył się podpisaniem Porozumień Sierpniowych i powstaniem NSZZ „Solidarność”. Gra powstała w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej, towarzyszącej premierze filmu Andrzeja Wajdy „Wałęsa”.  [czytaj więcej]

 

kolejkaKolejka – Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste… [czytaj więcej]

 

 

pan-tu-nie-stalPan tu nie stał! – PRL, lata osiemdziesiąte. Po artykuły luksusowe, takie jak papier toaletowy, cukier, wyroby czekoladopodobne czy herbatę ustawiają się długie kolejki. Wielu z nas pamięta te czasy. Dzisiaj możemy przeżyć to ponownie, tym razem jednak na wesoło! Gra PAN TU NIE STAŁ! przenosi graczy do PRL-u, do czasów centralnego planowania i wiecznych rynkowych niedoborów, symbolem których stały się wszechobecne kolejki do sklepów. Celem gry jest walka o deficytowe towary pojawiające się w sklepach. Nie będzie to jednak takie łatwe, ponieważ wszyscy gracze będą próbować zdobyć buty Relax, wyrób czekoladopodobny czy magnetofon szpulowy! Należy obserwować, co pojawia się w sklepach i nie dać się wypchnąć z kolejki. No chyba, że ktoś krzyknie ci do ucha Pan tu nie stał! [czytaj więcej]

 

 

ReglamentacjaReglamentacja – Jeżeli zdecydujecie się na rozgrywkę, czeka Was trudne zadanie. Cofacie się do czasów PRL, by zimą 1983 roku powalczyć o dodatkowe kartki na mięso, cukier i inne dobra. Waszym zadaniem jest zrobienie zakupów przed zapowiedzianą wizytą gości. Niestety towar w sklepie jest reglamentowany, a kartki z przydziału często nie odpowiadają temu co musicie kupić. Potrzebne kupony reglamentacyjne mają za to inni. Szybko orientujecie się, że sukces zależy od sprawnego wymieniania się kartkami z graczami stojącymi w kolejce. Musicie się jednak śpieszyć, bo sklepowa zaraz dopije herbatę i zacznie sprzedawać. W tej emocjonującej grze negocjacyjnej handel odbywa się jedynie w ciągu minuty. Karol Madaj, twórca Reglamentacji. Gry na kartki, stworzył niezwykle dynamiczną grę planszową w której do zwycięstwa będziecie potrzebować trochę szczęścia, nieco zręczności oraz żyłki do handlu. Gra, tak jak wszystkie wcześniejsze publikacje IPN, ma także zadania edukacyjne – przypomina o jednym z najbardziej wymownych symboli upadku peerelowskiej gospodarki. Do gry dołączone jest bogato ilustrowane opracowanie historyczne dr. Andrzeja Zawistowskiego, przybliżające dzieje reglamentacji kartkowej. Dzięki niemu starsi z was będą mogli sobie przypomnieć, a młodsi poznać „uroki PRL-owskiego dobrobytu”. [czytaj więcej]

Pomorska Teka Edukacyjna

creative

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL)
Więcej informacji tutaj.

Pomorska Teka Edukacyjna traktowana jest jako kompletny zbiór, przedziały czasowe (1939-1945; 1946-1969; 1970-1990) są zamkniętymi utworami i każde dodatkowe użycie poszczególnych elementów strony (np. zdjęć) wymaga odrębnej pisemnej zgody.

Znajdz-nas-na-facebooku